Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u een aantal vragen die veel gesteld worden aan Neboplus.

Heeft u een andere vraag? Neem dan even contact op. We helpen u graag verder.

Wonen

Wat houdt het scheiden van wonen en zorg in?

Voorheen was het zo dat oudere mensen die zorg nodig hadden, vrijwel altijd in een woonzorgcentrum konden komen wonen. Dat is niet meer zo. De overheid streeft ernaar dat mensen zo lang mogelijk thuis blijven wonen, met zorg aan huis. Alleen als u echt niet meer thuis kunt wonen, kunt u een indicatie krijgen voor ‘zorg met verblijf’. De Wlz vergoedt dan zowel de zorg als het wonen in een woonzorgcentrum. Daarnaast betaalt u een eigen bijdrage voor de zorg.
Misschien woont u nog thuis met hulp van (thuis)zorg, maar zou u toch liever in een woonzorgcentrum wonen? In dat geval kunt u een zorgwoning of aanleunwoning bij Neboplus huren. De woonkosten komen dan voor eigen rekening, net zoals bij een eigen woning. U krijgt er passende zorg vanuit Neboplus, die vergoed wordt door de Wlz of uw zorgverzekering. Als u een Wlz-indicatie heeft of gebruikmaakt van de Wmo, betaalt u een eigen bijdrage voor de zorg.

Ik hoor vaak de termen VPT en MPT, waar staan die voor?

VPT staat voor ‘volledig pakket thuis’, MPT voor ‘modulair pakket thuis’. Dit zijn leveringsvormen van Wlz-zorg. Met een VPT of MPT blijft u thuis wonen en ontvangt u daar een compleet zorgpakket, aangepast aan uw wensen. Het is ook mogelijk om met zo’n pakket in een zorgwoning of aanleunwoning van Neboplus te komen wonen. De woonlasten zijn dan voor eigen rekening. In dit document leest u meer over het VPT en het MPT.

Mijn ouders wonen ver weg, maar ze hebben steeds meer zorg nodig. Ze willen graag bij ons in de buurt komen wonen. Kunnen ze bij Neboplus terecht?

Ja, dat kan. De toegang tot onze woningen is niet beperkt tot mensen uit een bepaalde regio. Onze ouderenadviseur kan uw ouders meer vertellen over alle mogelijkheden. We geven ze met alle plezier een rondleiding door ons gebouw.

Ik ben benieuwd naar jullie appartementen, kan ik een keer komen kijken?

U kunt gerust komen kijken. Neem even contact met ons op om een afspraak te maken.

Nu ik nog thuis woon, kan mijn familie op ieder moment binnen komen vallen. Kan dat bij jullie ook?

Uw familie en vrienden zijn hier net zo welkom als bij u thuis, op elk moment van de dag. De receptioniste wijst ze graag even de weg.

Ik wil mijn huisdier graag meenemen als ik in Neboplus kom wonen. Kan dat?

Uw huisdier kan gewoon bij u blijven wonen als u in staat bent om zelf voor hem te zorgen en als uw huisdier geen overlast veroorzaakt.

Kan ik zelf bepalen hoe ik mijn appartement inricht?

U heeft bij Neboplus de keuze om uw appartement naar eigen wens in te richten. Neboplus zorgt voor een egale pvc-vloer en behang. Onze technische dienst helpt u graag bij het ophangen van schilderijen of kastjes aan de wanden. Heeft u een indicatie voor ‘zorg met verblijf’, maar kunt of wilt u uw eigen kamer niet zelf inrichten? In dat geval zorgt Neboplus kosteloos voor een basisinrichting. Die bestaat uit vloerbedekking, gordijnen, eenvoudig meubilair inclusief bed, beddengoed en handdoeken.

Houd ik mijn eigen telefoonnummer als ik naar Neboplus ga?

Neboplus heeft een eigen telefooncentrale. Dat betekent dat u een nieuw privénummer krijgt. Via Neboplus kunt u ook een nieuw abonnement voor internet of kabeltelevisie afsluiten.

Wat kost het wonen in Neboplus?

Als u een Wlz-indicatie heeft voor ‘zorg met verblijf’, wordt zowel de zorg als het wonen vanuit de Wlz betaald. Als bewoner betaalt u daarnaast nog een eigen bijdrage die afhankelijk is van uw inkomen.
Als u bij Neboplus komt wonen met een zorgindicatie zónder verblijf, betaalt u zelf voor de huur van de woning. Afhankelijk van uw indicatie worden de zorgkosten vergoed door de Wlz en/of uw zorgverzekering. Daarnaast betaalt u een eigen bijdrage
Wilt u als bewoner gebruikmaken van de extra diensten die Neboplus biedt – zoals het wassen en strijken van uw kleding – dan rekenen we daarvoor een vergoeding. Hier vindt u een overzicht van de kosten voor onze extra diensten.

Is er een wachtlijst?

Als u wilt komen wonen in Neboplus wilt u graag weten hoe lang de wachtlijst is. Dit is moeilijk aan te geven, maar in het onderstaande overzicht vindt u per onderdeel een indicatie van de te verwachten wachttijd. Voor vragen over de wachtlijst kunt u ook contact opnemen met een van onze ouderenadviseurs, Betty Groot Boerle of Gerda Huzen, tel. (0342) 411 811. U kunt ook bij hen terecht voor algemene informatie, advies, aanmelding of vragen over ons aanbod.
Wachtlijst Neboplus 09-11-2018

Zorg

Ik wil me graag inschrijven voor een van jullie woningen. Hoe doe ik dat?

Voor een zorgwoning in ons huis heeft u een zorgindicatie nodig. Onze ouderenadviseur kan u precies vertellen hoe u de indicatie aanvraagt en hoe het vervolgtraject eruitziet.

Welke huishoudelijke taken verzorgt Neboplus?

Neboplus biedt ondersteuning door het verzorgen van de maaltijden, het schoonhouden van uw appartement en het verzorgen van de was. Tegen een vergoeding kunnen we u helpen met enkele aanvullende diensten, zoals het wassen en strijken van uw kleding.

Hoe denken jullie over euthanasie?

Vanuit onze visie op het leven werken we niet mee aan actieve levensbeëindiging. Neboplus geeft professionele palliatieve zorg in de laatste fase van het leven.

Hebben jullie een overzicht van de verschillende services die jullie bieden?

Hier vindt u het overzicht van de verschillende diensten die we aanbieden binnen Neboplus, inclusief de kosten.

Ik ben niet tevreden over de zorg bij Neboplus. Hoe kan ik dat aangeven?

Wij willen goede zorg bieden. Als u ontevreden bent, horen we dat graag. Neboplus heeft hiervoor een onafhankelijk klachtenfunctionaris aangesteld, Sandra Westeneng. Via het formulier ‘Vertel het ons’ kunt u opmerkingen, klachten en wensen aan haar doorgeven. U vindt dit formulier op deze website, maar ook in het zorgdossier en bij de receptie. De klachtenfunctionaris neemt uw opmerkingen in behandeling. Ze informeert de bestuurder over uw klacht en houdt haar op de hoogte van de voortgang van het proces.

Werken & leren

Wie kan me meer vertellen over jullie stage-/opleidingsplaatsen?

Neboplus is een erkend leerbedrijf met veel opleidingsmogelijkheden. We hebben regelmatig plaatsen voor BOL’ers en BBL’ers. Onze opleidingscoördinator kan je verder helpen.

Zijn er op dit moment vacatures?

Kijk voor onze actuele vacatures in het vacatureoverzicht.

Kan ik een keertje komen praten over vrijwilligerswerk?

Je bent van harte welkom. Coördinator vrijwilligerswerk Annet van Dijk hoort graag wat je in gedachten hebt. Ze kan precies vertellen wat er allemaal te doen is.

Heeft het zin als ik een open sollicitatie stuur?

We zijn regelmatig op zoek naar nieuwe mensen. Als je ons sollicitatieformulier invult en je open sollicitatie meestuurt, nemen we contact met je op. Je mag natuurlijk ook bellen voor informatie.

Hebben jullie binnenkort vakantiekrachten nodig?

Wil je weten of we plaatsen hebben voor vakantiemedewerkers, neem dan contact met ons op.